Täällä koko huhtikuu on pääsiäislomaa ja toukokuussa alkaa vuoden loppukokeet. Viimeiset kaksi viikkoa on siis ollut taas kiireistä loppukiriä kurssien viimeisten projektien kanssa. Ajattelin, että kun kerran aina väitän niin kovasti kiirehtiväni koulutöiden parissa, niin voisin vähän näyttää isoimpien projektien lopputuloksia.
1. Laivanupotus
Laivanupotus peli oli ensimmäinen iso projekti, jonka parissa vietin kolme viimeistä viikkoa ennen joululomaa. Peli kuulostaa yksinkertaiselta, mutta kun alkaa katsomaan koodauspuolta, se ei olekaan niin yksinkertaista.
Omassa versiossani tietokone arpoo laivat koordinaatistoon ja pelaaja yrittää löytää kaikki laivat arvaamalla koordinaatteja. Keskeneräisen pelin voi tallentaa ja sitä voi jatkaa myöhemmin.
2. Tweet the Habit
Tweet the Habit -projektissa koodaus yhdistettiin arduino-lautaan, jonka avulla pystyy rakentamaan pelejä yms. jotka toimivat tietokoneen ulkopuolella.
Tehtävänantona oli viiden hengen ryhmissä luoda projekti, joka käyttää Twitteriä. Meidän projektin idea oli auttaa tupakoivia ihmisiä lopettamaan/vähentämään. Jokaisen tunnin, jonka on tupakoimatta voi kuitata painamalla vihreää nappia. Mikäli kuitenkin tunnin sisällä polttaa tupakan, pitää painaa punaista nappia. Nappeja painaessa laite twiittaa kuinka paljon käyttäjä säästää/menettää rahaa (yhden tuapakn hinta on arviolta 50 senttiä). Nuoli liikkuu sen mukaan onko rahaa säästänyt vai menettänyt päivän aikana ja päivän kokonaissaldon saa painamalla keskimmäistä nappia.
3. Sanakirja
Sanakirjan teko oli haastavin ja isoin projekti joka meille on tähän mennessä annettu. Onneksi sekin tehtiin ryhmässä, joten työlastin sai jaettua kahden muun ihmisen kanssa. Vaikka aikaa oli melkein kolme viikkoa, emme silti saaneet ohjelmaa aivan täysin valmiiksi. Ohjelma kääntää englannista espanjaksi ja ruotsiksi, mutta ajan puutteen vuoksi emme ehtineet vaihtaa kieliä päinvastoin. Sanakirja ei todellakaan vastaa Google Translatea, mutta sillä saa käännettyä yksittäisiä sanoja ja yksinkertaisia ilmauksia. Sanakirjaan voi myös itse lisätä uusia sanoja, tai siihen voi ladata kansion, jonka se sitten kääntää sen mukaan mitä sanoja ohjelmaan on ladattu.
Kaiken kaikkiaan projektit ovat tähän mennessä olleet melko yksinkertaisia, mutta silti paljon vaativampia kuin mitä oletin ensimmäieltä vuodelta. Minulle ei ollut lainkaan kokemusta ohjelmoinnista ennen yliopiston alkua, joten olen yllättynyt, että näin lyhyen ajan jälkeen pystyn ymmärtämään Javaa (käyttämäämme ohjelmointikieltä) näinkin hyvin.
Mutta nyt kun on tältä vuodelta kaikki projektit saatu tehtyä, minun on aika alkaa pakkailemaan laukkuja. Olen menossa pääsiäislomaksi Japaniin ja siinä välissä myös Suomeen muutamaksi päiväksi. Ensi kuussa voi siis odottaa kuvia pohjoisesta Japanista.
1. Laivanupotus
Laivanupotus peli oli ensimmäinen iso projekti, jonka parissa vietin kolme viimeistä viikkoa ennen joululomaa. Peli kuulostaa yksinkertaiselta, mutta kun alkaa katsomaan koodauspuolta, se ei olekaan niin yksinkertaista.
Omassa versiossani tietokone arpoo laivat koordinaatistoon ja pelaaja yrittää löytää kaikki laivat arvaamalla koordinaatteja. Keskeneräisen pelin voi tallentaa ja sitä voi jatkaa myöhemmin.
2. Tweet the Habit
Tweet the Habit -projektissa koodaus yhdistettiin arduino-lautaan, jonka avulla pystyy rakentamaan pelejä yms. jotka toimivat tietokoneen ulkopuolella.
Tehtävänantona oli viiden hengen ryhmissä luoda projekti, joka käyttää Twitteriä. Meidän projektin idea oli auttaa tupakoivia ihmisiä lopettamaan/vähentämään. Jokaisen tunnin, jonka on tupakoimatta voi kuitata painamalla vihreää nappia. Mikäli kuitenkin tunnin sisällä polttaa tupakan, pitää painaa punaista nappia. Nappeja painaessa laite twiittaa kuinka paljon käyttäjä säästää/menettää rahaa (yhden tuapakn hinta on arviolta 50 senttiä). Nuoli liikkuu sen mukaan onko rahaa säästänyt vai menettänyt päivän aikana ja päivän kokonaissaldon saa painamalla keskimmäistä nappia.
3. Sanakirja
Sanakirjan teko oli haastavin ja isoin projekti joka meille on tähän mennessä annettu. Onneksi sekin tehtiin ryhmässä, joten työlastin sai jaettua kahden muun ihmisen kanssa. Vaikka aikaa oli melkein kolme viikkoa, emme silti saaneet ohjelmaa aivan täysin valmiiksi. Ohjelma kääntää englannista espanjaksi ja ruotsiksi, mutta ajan puutteen vuoksi emme ehtineet vaihtaa kieliä päinvastoin. Sanakirja ei todellakaan vastaa Google Translatea, mutta sillä saa käännettyä yksittäisiä sanoja ja yksinkertaisia ilmauksia. Sanakirjaan voi myös itse lisätä uusia sanoja, tai siihen voi ladata kansion, jonka se sitten kääntää sen mukaan mitä sanoja ohjelmaan on ladattu.
Kaiken kaikkiaan projektit ovat tähän mennessä olleet melko yksinkertaisia, mutta silti paljon vaativampia kuin mitä oletin ensimmäieltä vuodelta. Minulle ei ollut lainkaan kokemusta ohjelmoinnista ennen yliopiston alkua, joten olen yllättynyt, että näin lyhyen ajan jälkeen pystyn ymmärtämään Javaa (käyttämäämme ohjelmointikieltä) näinkin hyvin.
Mutta nyt kun on tältä vuodelta kaikki projektit saatu tehtyä, minun on aika alkaa pakkailemaan laukkuja. Olen menossa pääsiäislomaksi Japaniin ja siinä välissä myös Suomeen muutamaksi päiväksi. Ensi kuussa voi siis odottaa kuvia pohjoisesta Japanista.
Kommentit
Lähetä kommentti