Pari viikkoa sitten osallistuin elämäni ensimmäiseen hackathoniin, joka järjestettiin täällä Dundeen yliopistolla tietojenkäsittelijöiden toimesta.
Hackathon on ohjelmointitapahtuma, jossa eri IT-alan yritykset antavat osallistujille ohjelmointihaasteen, joka on suoritettava annetussa ajassa. Meidän tapahtumassa aikaraja oli 24 tuntia, mutta on myös versioita, joissa aikaa annetaan 48 tuntia.
Sain kasaan 4 hengen ryhmän, joka koostui yhdestä kurssikaverista, yhdestä ensimmäisen vuoden tietojenkäsittelijästä ja yhdestä St Andrewsista tulleesta kolmannen vuoden tietojenkäsittelijästä. Valittiin haaste, jonka tehtävänantona oli luoda uusi ja hauskempi versio jostakin klassisesta pelistä.
Koodaaminen alkoi klo 13 lauantaina ja loppui klo 13 sunnuntaina. Käytettiin ensimmäiset kaksi tuntia ideointiin ja päädyttiin lopulta luomaan matopeli, johon lisättäisiin portaaleja. Portaaleja pitäisi käyttää päästäkseen seinien toisella puolella olevan ruuan luo.
Loppujen lopuksi pelin koodaamisessa oli sen verran hommaa, että pari meistä ei ehtinyt nukku lainkaan sen 24 tunnin aikana ja silti lopputulos ei ollut täydellisen toimiva. Voitettiin silti toinen sija, joka oli kaiken sen valvomisen arvoista.
Tapahtuma oli tosi hyvin järjestetty. Saatiin lounas, päivällinen ja aamiainen ilmaiseksi ja snäksejä oli tarjolla läpi koko tapahtuman. Rakennuksen perällä oli pieni hiljainen huone niille jotka halusivat nukkua ja toisesta päästä löytyi pieni pelinurkkaus jossa sai pitää pientä taukoa. Haasteiden esittelijät eri yrityksiltä olivat paikalla pitkin yötä kiertäen katsastamassa ryhmien edistymistä. Yhdeltätoista illalla oli myös pieni minihaaste (joka tehtiin yksin, ei joukkueissa) ja pääsin siinäkin toiselle sijalle.
Sunnuntain päätteeksi olin hyvin väsynyt, mutta myös erittäin tyytyväinen viikonlopun saavutukseen. Sen lisäksi että saatiin toinen sija, pääsin myös verkostoitumaan IT-alan ihmisten kanssa aivan eri tasolla mitä pääsee yliopiston verkostoitumistapahtumissa.
Hackathon on ohjelmointitapahtuma, jossa eri IT-alan yritykset antavat osallistujille ohjelmointihaasteen, joka on suoritettava annetussa ajassa. Meidän tapahtumassa aikaraja oli 24 tuntia, mutta on myös versioita, joissa aikaa annetaan 48 tuntia.
Sain kasaan 4 hengen ryhmän, joka koostui yhdestä kurssikaverista, yhdestä ensimmäisen vuoden tietojenkäsittelijästä ja yhdestä St Andrewsista tulleesta kolmannen vuoden tietojenkäsittelijästä. Valittiin haaste, jonka tehtävänantona oli luoda uusi ja hauskempi versio jostakin klassisesta pelistä.
Tässä meidän joukkue kilpailun alussa valmiina toimimaan
Koodaaminen alkoi klo 13 lauantaina ja loppui klo 13 sunnuntaina. Käytettiin ensimmäiset kaksi tuntia ideointiin ja päädyttiin lopulta luomaan matopeli, johon lisättäisiin portaaleja. Portaaleja pitäisi käyttää päästäkseen seinien toisella puolella olevan ruuan luo.
Loppujen lopuksi pelin koodaamisessa oli sen verran hommaa, että pari meistä ei ehtinyt nukku lainkaan sen 24 tunnin aikana ja silti lopputulos ei ollut täydellisen toimiva. Voitettiin silti toinen sija, joka oli kaiken sen valvomisen arvoista.
24 tunnin koodaamisen jälkeen toisen sijan saavuttaneina (yksi lähti kotiin nukkumaan)
Tapahtuma oli tosi hyvin järjestetty. Saatiin lounas, päivällinen ja aamiainen ilmaiseksi ja snäksejä oli tarjolla läpi koko tapahtuman. Rakennuksen perällä oli pieni hiljainen huone niille jotka halusivat nukkua ja toisesta päästä löytyi pieni pelinurkkaus jossa sai pitää pientä taukoa. Haasteiden esittelijät eri yrityksiltä olivat paikalla pitkin yötä kiertäen katsastamassa ryhmien edistymistä. Yhdeltätoista illalla oli myös pieni minihaaste (joka tehtiin yksin, ei joukkueissa) ja pääsin siinäkin toiselle sijalle.
Sunnuntain päätteeksi olin hyvin väsynyt, mutta myös erittäin tyytyväinen viikonlopun saavutukseen. Sen lisäksi että saatiin toinen sija, pääsin myös verkostoitumaan IT-alan ihmisten kanssa aivan eri tasolla mitä pääsee yliopiston verkostoitumistapahtumissa.
Kommentit
Lähetä kommentti